Obiektywne spojrzenie z punktu widzenia klienta i projektanta, coraz większa świadomość technologiczna – czyli co się działo na UX Poland 201817 października 2018

UX Poland to największy event w tym kraju o tematyce UX (user experience). Już u samych progów dało się odczuć kreatywną atmosferę i możliwości zdobycia cennej wiedzy, zarówno w zakresie nowych, jak i klasycznych trendów projektowych.

Tegoroczna edycja już od samego początku zapowiadała się wyjątkowo z kilku powodów. Organizatorzy w 100% postawili na prelegentów z rodzimego rynku, dzięki czemu mogliśmy poznać doświadczenia firm takich jak Allegro, Play, Flying Bisons, czy Edisonda. Poniżej opisujemy naszym zdaniem najciekawsze prelekcje i prezentacje wnoszące najwięcej wniosków do naszej codziennej pracy.

Tomasz Karwatka (Divante): Mobile-First Commerce (Thanks to PWA)

 

Celem prelekcji było przedstawienie technologii, która już od pewnego czasu bardzo dynamicznie się rozwija, tj. tworzenie aplikacji typu PWA w metodyce headless, pozwalającej rozdzielić front-end od back-endu. Standard ten powstał jako odpowiedź Google na słabą wydajność po stronie urządzeń mobilnych. Spory wpływ na rozwój omawianej technologii miała również zmiana na mobile first index serwowana przez Google.

Tak naprawdę PWA jest zwykłą aplikacją webową wzbogaconą o kilka istotnych elementów, np. powiadomienia push, jak również musi spełniać następujące wymogi:
– działanie w trybie offline – dane są wysyłane i pobierane po ponownym podłączeniu do sieci,
– szybkie ładowanie, nawet przy połączeniu 3G,
– plik manifest.json opisujący aplikacje, dzięki któremu możemy dodać skrót do ekranu startowego,
– szybko reaguje na akcje użytkownika, np. przełączanie ekranów.

Jednym z najważniejszych aspektów PWA jest Service Worker API, dzięki któremu możemy określić, które zasoby powinny zostać zapisane do cache, a po które możemy sięgnąć bezpośrednio do sieci. Taki sposób implementacji wg. badań może podnieść convertion rate nawet o 75%, jak również zdecydowanie obniżyć procent użytkowników opuszczających naszą aplikację jeszcze przed załadowaniem się strony startowej. Na chwilę obecną współczynnik ten wynosi aż 14 sekund w połączeniu 4G, a 19 w połączeniu 3G, co dla przeciętnego użytkownika jest wiecznością, w efekcie zdecydowanie obniżając customer experience zaprojektowanej usługi.

Warto również wspomnieć o projekcie eCommerce open source „vue-storefront”, który oferuje wygodę zarówno dla developerów, jak i biznesu, ponieważ otrzymujemy praktycznie gotowe rozwiązanie, które finalnie pozwala na dużą oszczędność czasu.

 

Wiesiek Kotecki (Deloitte Digital): Design sprint o wielu twarzach, czyli o byciu elastycznym i pragmatycznym

 

Ta prezentacja wzbudziła największą ciekawość widowni, o czym świadczyła chociażby spora liczba osób robiących zdjęcia, z zainteresowaniem wyłapując wszystkie poruszone przez prelegenta paradygmaty kompleksowego tworzenia produktu cyfrowego. Ponieważ klienci oczekują od nas wyników a nie idealnego procesu, przedstawionych zostało kilka podejść polegających głównie na SCRUMie oraz design sprintach. Każdy klient wymaga bardzo indywidualnego podejścia, a taki proces jest odpowiednio dopasowywany do całości wymagań sprecyzowanego produktu.

UX Poland Deloitte

Omawiane procesy projektowe wystąpiły w kilku wariantach. Najbardziej wymagający z nich to 5-dniowy design sprint, mający głównie na celu wygenerowanie jak największej liczby pomysłów, ale oczywiście także idealnego rozplanowania każdej godziny, co pomaga nam uporządkować cały proces projektowy. Finalnie klient otrzymuje wersję demo projektowanego rozwiązania. Nie bez znaczenia jest zaangażowanie osób decyzyjnych w warsztaty, m.in.: z tworzenia person docelowych oraz customer journey.

Niezwykle ważne dla klienta jest odpowiednie przekazanie naszego pomysłu na produkt. Zespół Deloitee Digital zastosował bardzo ciekawe podejście podczas tworzenia prototypu aplikacji dla BMW. Zamiast tworzenia 2-godzinnej prezentacji stwierdzili, że nakręcą 3-minutowy film, w którym personami końcowymi (aktorami) jest zespół deweloperski, pokazujący usługę w realnym świecie.

 

Łukasz Kowalski (Flying Bisons): KFC  –  nowy e-commerce

 

Łukasz Kowalski z Flying Bisons opowiedział nam o tym, jak został przeprowadzony redesign portalu służącego do zamawiania jedzenia online dla KFC. Głównym problemem, z którym spotyka się większość firm projektujących kompleksowo aplikacje i strony są m.in.:

– krótkie deadliny,
– niewystarczający budżet,
– szeroko pojęte ograniczenia technologiczne.

Czynnikiem wpływającym na osiągnięcie sukcesu jest przeprowadzenie prawidłowego procesu, na który składają się: przetarg, analiza jakościowa i ilościowa, audyt ekspercki, kickoff, przygotowanie duszy, akceptacja duszy, badanie użyteczności, uzupełnienie UI, wdrożenie i wyniki, testy A/B.

Projektowanie dla największej sieci barów szybkiej obsługi jest niesamowitym wyzwaniem nie tylko dla projektanta, ale i dla całego zespołu, który pracuje nad powstaniem produktu. Jak zoptymalizować koszty i ułatwić sobie i innym pracę? Poniżej kilka przykładów, które Flying Bisons wykorzystali podczas prowadzenia projektu:
– testy użyteczności A/B, monitorowane na bieżąco przez odpowiednie narzędzia, jak i wyciągnięcie odpowiednich wniosków, np. dzięki jakiej kolorystyce czy jakim kształtom użytkownik chętniej korzysta ze strony,
– zbieranie dużej liczby danych, liczby, statystyki, itp.,
– konwersja między wersją desktopową aplikacji, a wersją mobilną (w dzisiejszych czasach większość użytkowników korzysta z wersji mobilnych),
– badanie pomyłek wynikających z niedostosowania treści czy adresu www strony (użytkownicy często nie wiedzieli czy prawidłowym adresem strony jest www.kfc.pl czy www.dostawa.kfc.pl),
– odpowiednie zarządzanie na stronie architekturą informacji, konsekwentne trzymanie się założeń projektowych,  nowoczesne podejście skupione na customer experience.

 

Anna Kwiatkowska (PLAY): Umowne koło zamachowe i co z tego wynikło  – opowieść o komunikacji

 

Wystąpienie Anny Kwiatkowskiej, pracującej na stanowisku UX Writer z firmy Play, dotyczyło budowania i przekazywania treści, która powinna być łatwa i przyjemna w odbiorze dla użytkownika. Każdy z nas przynajmniej raz w życiu spotkał się z sytuacją, w której musiał podpisać umowę o bardzo nieprzyjemnej, niezrozumiałej treści. Smsy, powiadomienia przychodzące na skrzynkę czy inne komunikaty od naszych operatorów komórkowych często są po prostu męczące i zniechęcają nas do przeczytania ich już na samym początku. Play postanawiło odejść od konwencjonalnych metod budowania treści ważnych dokumentów, wiadomości tekstowych, komunikatów czy maili i stawia na nowoczesność oraz świeże podejście do tematu. Podczas prezentacji pokazane zostały różne przykłady tego, jak ogólny wygląd treści dokumentów wpływa na odbiór osoby, która je czyta. Celem przepisania i przeprojektowania dokumentów były:
– spójność konstrukcji oferty i umowy,
– łatwe czytanie – organizacja treści,
– zrozumiałość – uproszczenie języka.

Badania na użytkownikach pokazały, że ludzie chętniej podpisują i czytają umowy, które stworzone są za pomocą prostego języka oraz takie, których ogólny wygląd jest przejrzysty i estetyczny, tzn. tekst jest wyrównany i podzielony na kolumny, całość dokumentu oparta jest na siatce, pismo jest wystopniowane w zależności od wagi komunikatu. Umowa po zmianach jest krótsza o 23%, a czas jej wypełniania skrócił się o ponad 2 minuty! Firma postawiła na jasną komunikację z klientem, która znacznie uprzyjemni codzienne korzystanie z usług sieci czy też przywróci wiarę w to, że nie musimy być zasypywani tonami nieuporządkowanych, nieklarownych wiadomości i umów.

UX Poland Play

Nowe zaprojektowanie layoutu dokumentów to jednak tylko jedno z zadań, które Play ma przed sobą. Do pracy nad usprawnieniem systemu dochodzą również szkolenia redaktorów z zasad poprawnej polszczyzny, przepisywanie dokumentów, czy też dogłębna analiza podejścia użytkowników do nowego sposobu komunikacji.

 

UX Poland 2018: podsumowanie

 

Na UX Poland 2018 po raz pierwszy dało się zauważyć coraz większą świadomość projektantów w tematach ze styku technologii i programowania. Na spotkaniu byli obecni frontend developerzy, ponieważ kilka prezentacji miało charakter techniczny. Nie brakowało również prelekcji z zakresu product design oraz dużej ilości psychologii użytkownika końcowego (np. wystąpienie Igi Mościkowskiej, która podkreślała, że pracując cross-projektowo musimy zaakceptować możliwy opór, ale umiejętne i entuzjastyczne przekazywanie naszej wiedzy w firmie z pewnością zaprocentuje).

UX Poland Symetria

Większość przedstawionych projektów miało poparcie w dużej liczbie badań oraz user stories. Dzięki temu, że prelegenci pochodzili z Polski, mogliśmy utożsamiać się z dylematami projektowymi, a później poznać wiele metodyk ich skutecznego rozwiązania.

Alicja Urbańczyk, UX Designer i Sebastian Sztyper, Lead frontend developer

Napisz komentarz

Zobacz inne wpisy: