comarch crm erp optima

Co to jest CRM i co mojej firmie daje CRM?29 sierpnia 2018

Siła relacji z naszymi klientami oraz wiedza na ich temat może skutecznie przyczynić się do szybkiego wzrostu naszych zysków. Skąd jednak czerpać istotne informacje? Z pomocą przychodzą systemy klasy CRM.

 Z naszego artykułu dowiesz się:

.

 Czym jest system CRM i jak działa?

 

Skrót CRM pochodzi od angielskiego „Customer Relationship Management” i oznacza oprogramowanie, które pomoże Ci zarządzać kontaktami oraz relacjami zarówno z wszystkimi obecnymi, jak i potencjalnymi klientami.

System CRM jest używany przez pracowników firmy żeby rejestrować, raportować i analizować interakcje z klientami. Wspiera udoskonalanie procesów, pozostawanie w bieżącej relacji z otoczeniem i zwiększanie zysków. Aplikacja CRM może działać w dwóch wersjach: stacjonarnie lub w chmurze (CRM online).

Dlaczego program do zarządzania relacjami z klientami jest ważny?

 

Wraz z rozwojem firmy zwiększa się liczba dostępnych danych. Jeśli informacje o wielu Twoich klientach są rozproszone między komputerami i różnymi pracownikami, lub przechowujesz je w postaci papierowych notatek, łatwo jest zapomnieć o ważnych aspektach lub nie mieć pełnego wglądu w historię kontaktów.

Dodatkowo istotną kwestią jest pilnowanie działań działu handlowego. Bez specjalistycznego oprogramowania ciężko jest nadzorować liczne telefony, wiadomości mailowe oraz wizyty u klientów. CRM pozwala ocenić skuteczność pracy przedstawicieli handlowych i efektywność poszczególnych działań sprzedażowych.

 

Co daje system CRM i co powinien zawierać?

 

Praca w systemie CRM daje wiele możliwości, między innymi:

  • możliwość przypisania konkretnego klienta do jego opiekuna handlowego,
  • możliwość przygotowania oferty handlowej,
  • obsługę ofert handlowych,
  • zarządzanie obsługą sprzedażową bezpośrednio u klienta, z poziomu urządzenia mobilnego,
  • pełną rejestrację kontaktów z klientami (nazwa klienta, data, handlowiec, opis przebiegu rozmowy, czas rozmowy, itd.),
  • harmonogram zadań pracowników, ustalanie priorytetów w zadaniach i terminarz,
  • rejestrację wykonanych czynności (opiekun zadania, termin realizacji zadania, priorytet, procent wykonania zadania, itd.),
  • wzór procedury obsługi klienta,
  • automatyczną archiwizację,
  • automatyczne generowanie wielu faktur dla wielu podmiotów (faktury cykliczne),
  • mechanizm windykacji należności,
  • obsługę firmowej skrzynki pocztowej.

 

Jakie są korzyści wynikające z posiadania programu CRM?

 

Przed wdrożeniem nowego oprogramowania warto wiedzieć, po co firmie potrzebny jest system CRM. Kluczowymi korzyściami są:

  • posiadanie pełnej, elektronicznej bazy wiedzy o klientach, ich potrzebach i problemach,
  • dostęp do informacji o klientach z dowolnego miejsca i o dowolnej porze przez przeglądarkę internetową,
  • pełna historyczność wszelkiego rodzaju kontaktów z klientami (rozmowy telefoniczne, e-maile, kontakty poprzez komunikator internetowy, spotkanie),
  • automatyczna archiwizacja korespondencji mailowej,
  • możliwość zbierania i analizy informacji o klientach (preferencje, lojalność klientów, opinie o produktach, ocena obecnej i perspektywy dalszej współpracy), na przykład za pomocą ankiet,
  • ułatwienie budowania strategii i długofalowych działań marketingowych,
  • możliwość automatyzacji działań wspierających wzrost sprzedaży, na przykład poprzez sugestie rabatowe,
  • kompleksowa analiza informacji o klientach dzięki raportom Business Intelligence.

Przygotowanie oferty w systemie CRM

Seryjna wysyłka faktur

Jak różne działy firmy zyskują dzięki CRM?

 

System CRM przyda się między innymi pracownikom firmy odpowiedzialnym za cykl życia produktu. Oprogramowanie zbiera bardzo dużo danych i pozwala je szybko analizować, dając użytkownikowi pełny obraz sytuacji na rynku, a także oczekiwań i niezaspokojonych potrzeb klientów. Dzięki wnioskom wyciąganym z analiz, jesteśmy w stanie lepiej planować przyszłe działania i zyskiwać większą liczbę klientów.
Aplikacja CRM przyczynia się także do optymalizacji ponoszonych kosztów. Przykładem może być lepsze planowanie kampanii marketingowych, a także szybsze podejmowanie ważnych, biznesowych decyzji. CRM wspiera proces dogłębnego poznawania preferencji naszych klientów, co przyczynia się do precyzyjnego dostosowywania działań firmy.

Zaawansowane systemy CRM dla firmy potrafią także efektywnie wspierać windykację. W przypadku klientów, którzy nie uregulowali płatności na czas, możliwe jest automatyczne wysyłanie powiadomień, ponagleń zapłaty i wiadomości. Jeśli po ustalonym czasie nadal nie odnotowaliśmy wpłaty, można zablokować sprzedaż danemu kontrahentowi.

Seryjna wysyłka faktur

Oczywiście poza wspieraniem pracy działów takich jak sprzedaż i marketing, CRM równie dobrze może stanowić pomoc dla działu asysty technicznej. Niezależnie od tego, w jaki sposób klient zgłosi usterkę, każdą informację można wygodnie rejestrować w systemie. W ten sposób prościej jest panować nad każdą wiadomością i nie zapomnimy o żadnej z nich. Dodatkowo asysta ma bieżący podgląd na to, jakie produkty posiada konkretny klient i prościej jest wtedy udzielać wskazówek dostosowanych do potrzeb.

 

Jak wybrać odpowiedni program do zarządzania relacjami z klientami?

 

Potrzeby w zakresie CRM są zależne od wielkości firmy, specyfiki jej działania i liczby klientów. Z powodu wielu kryteriów warto wybrać takie oprogramowanie, które obejmuje procesy o różnym zaawansowaniu.
Ponieważ praca z klientem wymaga dokładności oraz wykonywania zadań szybko, pod presją czasu, ważne jest, by obsługa programu CRM była intuicyjna i wygodna. Równie istotną kwestią jest umożliwianie pracy w terenie, jaką często preferują handlowcy, dlatego nasz program musi działać na posiadanych przez nas urządzeniach mobilnych.

Mobilny CRM

Ze względu na to, że w CRMie gromadzimy cenne informacje, w tym dane naszych klientów, program powinien być zgodny z obowiązującym prawem i na bieżąco aktualizowany. Zwróćmy także uwagę na to, czy w razie jakichkolwiek problemów mamy dostęp do pełnego wsparcia technicznego i obsługi posprzedażowej.

 

Jakie są etapy wdrożenia CRM? Jak wdrożyć CRM w małej, średniej i dużej firmie?

 

CRM, tak jak każde inne oprogramowanie dla biznesu, powinniśmy wybrać po dokładnej analizie przedwdrożeniowej. Uwzględnia ona nasze potrzeby, oczekiwania stawiane programowi i sposoby użytkowania aplikacji.

Po dobrze przeprowadzonej analizie jest już jasne, w jaki sposób należy wdrażać system tak, by maksymalnie wykorzystać wszystkie jego atuty. Jednocześnie instalowany program dostosowuje się do potrzeb konkretnych użytkowników tak, aby codzienna praca była wygodna i przyjemna. Jednym z elementów jest także przygotowanie standardowych szablonów dokumentów lub stworzenie nowych, zindywidualizowanych rozwiązań.

CRM Customer Relationship Management

Jeśli korzystaliśmy już wcześniej z jakiegoś oprogramowania lub prowadziliśmy arkusze kalkulacyjne, najczęściej dane będą mogły być zaimportowane do naszego nowego systemu CRM. Dzięki temu nie stracimy wielu lat pracy, a po migracji praca na tym samym zasobie będzie przebiegać o wiele szybciej. Oprogramowanie CRM warto także zintegrować z innymi modułami, które już posiadamy w firmie.

Ostatnim elementem jest szkolenie pracowników firmy z obsługi systemu CRM. Jest to bardzo ważny etap, ponieważ w dużym stopniu od niego zależy jakość późniejszej pracy. Nie należy jednak zapominać również o tym, że firma wdrażająca system CRM powinna być dla nas dostępna także po wdrożeniu, w razie jakichkolwiek wątpliwości czy chęci rozwijania oprogramowania wraz z rozwojem naszej firmy.

Przekonaj się, jak system CRM pomoże Twojej firmie!

Już dziś skorzystaj z bezpłatnej prezentacji naszego eksperta.

Wypełnij formularz i poznaj Comarch CRM:



Imię i nazwisko

Adres email (wymagane)

Telefon (wymagane)

Wiadomość

Wpisz kod zabezpieczający: captcha

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez KOTRAK S.A. moich danych osobowych zawartych w niniejszym formularzu, w zakresie przekazywania informacji o produktach i usługach oferowanych przez KOTRAK S.A. związanych z zadanym pytaniem, uzyskaniem odpowiedzi na zadane pytanie, jak również wyrażam zgodę na otrzymywanie za pośrednictwem poczty elektronicznej, telefonu istotnych informacji dotyczących produktów i usług KOTRAK S.A. zgodnie z treścią mojego zapytania.

Przeczytaj całą treść zgody...

Napisz komentarz

Zobacz inne wpisy: